Muscat

Zooooooo wat een kort nachtje zeg! We sliepen heel laat pas en moesten om half zeven alweer wakker worden. Dan konden we rustig ontbijten en een beetje rommelen voordat we opgehaald zouden worden door de gids.

Ik lag heerlijk te ronken toen ik opeens paniek hoorde naast me. Hoe laat is het dan?? Ehm weet ik veel, ik slaap. Bleek het al kwart over acht te zijn. Sjit, nou moesten we toch opschieten. Snel opgestaan en naar de ontbijtzaal gehobbeld. Gelukkig kost ontbijten niet heel veel tijd en we konden eigenlijk toch wel lekker rustig wakker worden. En dat was ook wel nodig na een nacht van drieënhalf uur.

Na het ontbijt werden we in de lobby opgehaald door onze gids, die naar eigen zeggen Gijs heette. Je schrijft het ongetwijfeld anders, maar het is volgens hem een heel traditioneel arabische naam. En ook nog eens eentje die we prima konden onthouden. 👍🏻

Hij bracht ons eerst met de auto naar een moskee. Ik had weer netjes mijn hoofddoek op, werd daarbij eerst door de gids geholpen maar die kon het niet zo goed. Daarna bracht hij me naar een dame die iedereen stond te helpen met de hoofddoeken. Toen zat ie beter 😁. Ik vond de moskee prachtig. We waren eerst in het gedeelte voor de vrouwen en daarna liepen we om naar het gedeelte voor de mannen. Daar was het uiteraard nog mooier en dat maakte me meteen een beetje sip. Waarom de mannen in zo’n mooie ruimte en de vrouwen ergens achteraf. Ik probeerde het erover te hebben met de gids, maar hij begreep niet goed wat ik bedoelde. Dan is het toch lastig dat je engels moet praten met iemand en dat je dan je punt niet goed over kan brengen. Ik wilde eigenlijk gewoon graag weten welke gedachtengang hij heeft om te zorgen dat dat goed voelt voor hem. Of misschien heeft hij die wel helemaal niet en stond hij er ook niet achter. Maar het kwam er niet uit. Later kwam er nog wel uit dat hij burqas en al die andere kledij maar onzin vond, want veel te duur. Je hebt dan mooie gewone kleding aan en daarna ga je dat bedekken met nog een gewaad. Slaat nergens op vond hij 😆

Na de moskee zijn we doorgereden naar een markt. Het kostte een boel tijd om een plekje te vinden voor de auto, het was heel erg druk. Daar klaagde hij bij de moskee ook al over, hij vond dat er heel veel mensen waren. Later kwamen we erachter dat dat was omdat er een cruiseschip in de haven lag. Dus daar hadden we toch een beetje pech mee. Als hij niets had gezegd had ik het redelijk normale drukte gevonden, maar het had dus een stuk rustiger kunnen zijn. De markt was een stuk kleiner dan die in Istanbul, dus deze konden we ook prima hebben. We slenterden eroverheen, ze hebben er echt vanalles. Ik zag zelfs een massagegun hangen! 🤩

Na de markt zijn we doorgewandeld naar de vismarkt. Jeroen houdt daar altijd wel van, vooral van hele grote dooie vissen. Ik vind het helemaal niks, al die starende oogjes. En voor Jeroen was deze geloof ik nou ook weer niet heel erg leuk omdat er te weinig echt grote vissen waren. Dus gelukkig waren we er snel weer weg.

We pakten weer de auto en reden naar het museum. Welk museum? Ik heb werkelijk geen flauw idee. Als een kip zonder kop achter de gids aangehobbeld, ik was inmiddels al best aan mijn taks door het slaapgebrek. Maar het museum was heel leuk met klederdrachten voor mannen en vrouwen in Oman en allerlei traditionele spulletjes. En het was er heerlijk rustig dus dat was mooi om even een beetje bij te komen. De gids liet ons lekker samen rondwandelen, dus daardoor was het extra relaxt. Er was ook een zaal met wapens, die hebben we maar overgeslagen. En er was een zaal met foto’s van de sultans en die sloeg de gids over. Vond ie niks, de sultan, kost alleen maar veel geld. Zelfde sentimenten als in Nederland lijkt het, over het koningshuis.

Na het museum zijn we nog langs het paleis van de sultan gereden. Dat ziet er ook wel heel mooi uit. Toen we uitstapten om foto’s te maken was er opeens een enorme klap onweer en bliksem. Dat was duidelijk heel dichtbij en best eng. De gids vond het ook wel eng geloof ik, dus we zijn maar niet lang buiten gebleven. De laatste meters naar de auto moesten we het tempo een beetje opvoeren, omdat we anders kleddernat geregend waren. Nou, en wat er toen gebeurde… Muscat draaide helemaal door. Iedereen ging eerder naar huis, vertelde de gids. We zagen uitgelaten schoolkindertjes in schoolbussen, die extra vroeg naar huis mochten. Mensen uit de kantoren gingen snel naar huis en mensen die al thuis waren trokken eropuit om te genieten van de regen. En overal stond file! Op de wegen stonden ontzettend diepe plassen, het was hier duidelijk niet gewoon dat het zo plensde. Het was nog ongeveer drie kwartier rijden terug naar het hotel, de ochtend zat erop. Maar uiteindelijk waren we pas een uur of twee later in het hotel. De gids vond het superfrustrerend en hij zocht telkens binnendoorweggetjes om maar zo veel mogelijk de files te vermijden. Deze weg is dood, zei hij dan. Hij beweegt niet meer. Haha. Het gehannes met de auto maakte dat ik ergens halverwege nog even moest uitstappen om te zorgen dat ik niet nog misselijker werd, maar dat mocht uiteraard de pret niet drukken.

Toen we eindelijk terug waren in het hotel ben ik gaan douchen. Daarna heb ik lekker een dutje gedaan, even wat bijslapen. Dat lukte goed, ik heb niet eens heel lang geslapen en toen was ik eigenlijk alweer fris en fruitig. Dus we zijn een klein wandelingetje gaan doen richting de zee. Het was lekker weertje om te wandelen, niet heel warm. Ik had wel te warme kleding aan, ik moet nog steeds een beetje wennen aan de warmte hier. Ik heb het altijd liever te warm dan te koud, dus ik kies nu nog voor een hemdje onder mijn shirt. Totaal onnodig dus, het was een graadje of 20. Het was grappig even over de zee uit te kijken, de Golf van Oman. Toch aardig om die eens van dichtbij te zien. Toen we terugwandelden kwamen we langs een heel klein tentje waar ze hamburgers verkochten.

Omdat we geen zin hadden om nog helemaal te gaan zitten eten, hebben we daar ons diner gekocht. Totaal 9 euro voor twee broodjes burger, twee porties french fries, twee sandwiches kip en drie pepsi. Geen geld. Eén blikje pepsi kost ongeveer 80 cent. En het smaakte nog prima ook. We hebben het op bed in het hotel opgegeten. Daarna zijn we lekker gaan chillen op de kamer. Morgen om negen uur wordt de huurauto afgeleverd. Dan checken we uit en gaan naar de volgende bestemming. Als vrije vogeltjes, lekker toeren met de auto.