Blue lagoon

Vanmorgen werden we uiteraard weer voor de wekker wakker, voor onze allerlaatste dag in IJsland. Morgen vliegen we terug naar huis.

We kregen een knus en gezellig ontbijt, waarbij we door het raam uitzicht hadden op de kloof waar we gisteren omheen zijn gelopen.

Na het ontbijt zijn we op pad gegaan. De tocht was niet zo heel lang, maar we hadden wel weer een wandeling uitgezocht om te doen. En dat bleek echt een fantastische wandeling te zijn, hij was echt heel erg leuk.
Het begon eerst een beetje saai, een stuk gewoon vlak en niet veel bijzonders. Maar na een tijdje moesten we een rivier oversteken en dat kon alleen via een boom die over de rivier lag. Er was, voor het evenwicht, een kabel naast gespannen, maar je moest toch echt wel uitkijken dat je niet in het water viel. Erg grappig.

Daarna kwam er een stuk dat steiler was met hier en daar kabels langs de berg om je aan vast te houden. En dan onderweg ook nog fantastisch mooie uitzichten. De foto ’s doen er geen recht aan. Uiteindelijk kwamen we bij de waterval waar het allemaal om draaide en die was ook prachtig om te zien. We zijn nog een klein stukje hoger gelopen om de boel echt goed te kunnen overzien.

Daarna zijn we weer teruggegaan. En op de terugweg kwamen we behoorlijk veel mensen tegen. Het was blijkbaar een bekende wandeling, want het was er druk. Uiteraard ook omdat we weer dicht bij Reykjavik zijn nu. Toen we weer bij de balk kwamen, moesten we wachten op wat mensen. En die waren toch moeilijk aan het doen op die balk zeg, haha, ze vonden het doodeng, ze schuifelden voetje voor voetje en hielden zich met beide handen vast aan de kabel. Deden wij toch een stuk handiger.

Aan het einde van de wandeling hoorden we nederlanders praten, overleggen of ze de wandeling gingen doen. Eén van hen stelde ons in het engels een vraag, dus die hebben we maar in het nederlands beantwoord. Er was iemand bij die niet heel goed ter been was, dus we hebben ze afgeraden deze wandeling te doen. Niks voor iemand die niet zo goed loopt.

Na de wandeling zijn we doorgereden naar Reykjavik, waar we in een foodcourt een lunch hebben genomen. Na de lunch is Jeroen nog even naar een vuurtoren gewandeld en daarna zijn we doorgereden naar de brug tussen de tektonische platen van europa en amerika. Geinig om eens overheen te lopen.

Toen we Amerika bezocht hadden, zijn we snel naar het hotel gegaan. We mochten om drie uur inchecken en dat was ook ongeveer het tijdstip dat we er aankwamen. En wat een prachtig hotel! We kwamen binnen en de meneer die ons ontving ging er maar meteen vanuit dat we daggasten waren voor de blue lagoon. Hij was stomverbaasd toen we zeiden dat we een kamer hadden in het hotel. Hij nam ons mee naar de lounge, waar we mochten gaan zitten zodat hij ons in kon checken. Dit alles onder het genot van een glas champagne, Jeroen koos sinaasappelsap. We hebben op Bobo geproost.
Na de champagne kregen we een rondleiding door het hotel, we konden in een apart stukje van de blue lagoon genieten van de bronnen. Er is een gym, een yoga ruimte en een terras. En alles ademt luxe, heerlijk! Uiteindelijk kwamen we aan in de kamer, die er ook fantastisch uitziet en een nog mooier uitzicht heeft.

We zijn eerst maar eens rustig op de fauteuils gaan bijkomen van de wandeling en de rit. Om vier uur was er een high tea, dus daar hebben we met veel plezier gebruik van gemaakt. Lekker bakkie cappuccino erbij, heerlijk.

Vervolgens was het natuurlijk tijd om te genieten van de bronnen. We trokken onze zwembroekjes aan en de badjas en slippers die klaarlagen in de kamer. Daarna zijn we het water in gegaan, het was weer heerlijk warm. Uiteraard zijn we niet op één plek blijven hangen om te relaxen, maar we zijn eigenlijk meteen op zoek gegaan hoe we bij het publieke gedeelte van de lagoon konden komen. Want ja, gewoon even relaxen, dat gaat niet met Jeroen erbij hahaha. We kabbelden op ons gemakkie door het hele privé gedeelte, maar vonden geen uitgang naar het publieke gedeelte. Toen zijn we weer het hotel in gegaan waar we een kaartje tegenkwamen. Daarop stond dat we door de relaxruimte moesten, langs de sauna ’s en de ruimte waar je een ritueel kon doen, en dan uiteindelijk kwam je bij een deur die naar het publieke deel leidde. We sprongen daar meteen weer het water in, Jeroen voorop, en toen bleek dat dat het massagebad was, waar je alleen in mocht als je een massage had geboekt. Wij er weer uit. Andere trap genomen en toen waren we dan eindelijk in het publieke gedeelte. Dat was nog steeds niet heel druk, maar wel een stuk drukker dan bij het hotel. Ook daar zijn we langs alle hoeken en gaten van het bad gekabbeld. Op een gegeven moment keek ik eens rond en zag ik dat de gasten net zombies waren. Iedereen liep heel traag een kant op door het water, doelloos en in het niets starend. Als je geen context hebt is het best een enge plek haha.

Na een heerlijk poosje dobberen zijn we er weer uit gegaan en in onze badjas gaan eten in het spa-restaurant. Onze badjas was intussen best nat geworden en er lagen er honderd, dus we hebben lekker een nieuwe aangedaan voor het eten.
Na het eten zijn we op de kamer nog even lekker wat gaan drinken. Na twee seconden had Jeroen alweer zin om wat te gaan doen. Hij begon met het leeghalen van de auto, want alle spulletjes moeten nu weer ingepakt worden. Toen hij terugkwam stelde hij voor om nog een stukje te gaan wandelen. Dat hebben we gedaan, en wat zagen we hier in de omgeving weer prachtige dingen. De zon ging net onder en die gaf ook hele mooie plaatjes. Wat een verwennerij toch weer hier!

Na de wandeling zijn we gaan chillen in de kamer. Straks slapen en dan om half vijf opstaan om naar het vliegveld te gaan. Einde van een fantastische vakantie.

Even een samenvatting van de wandelingen (en daarbij zitten ook de korte wandelingetjes naar een waterval bijna bij de weg):

Aantal64
Totale duur32 uur en 48 minuten
Totale afstand241,5 kilometer
Totale stijging8.655 meter

Best veel… Zou het daarvan komen dat ik last heb van mijn kuit? 😀 .

En dan nu, lekker weer naar huis!