Snaefellsnes

Vandaag was een geweldige dag. We hadden er eigenlijk niet zo heel veel van verwacht, maar het was allemaal echt prachtig.

De wekker stond weer heel vroeg omdat we best een eind moesten rijden en ook nog twee wandelingen op het programma hadden staan. Ontbijt was prima, daarna in de auto gesprongen en op pad. Het was hartstikke mistig, we waren best bang dat we de hele dag niets zouden zien.

Maar na een tijdje rijden, nog niet eens zo heel erg lang, klaarde de wereld op en begon de zon te schijnen. Uiteindelijk trok de lucht helemaal open en was het de rest van de dag stralend blauw. Eén van de mooiste dagen hier in IJsland, wat hebben we toch geluk steeds met het weer.

We zijn bij een waterval geweest waar je achter kon staan. Vanaf daar hadden we ook een wandeling gepland, dus toen we klaar waren bij de waterval zijn we doorgewandeld naar een kloof. Die kloof zat een beetje hoger tussen de bergen in, dus dat was wel klimmen. Maar weer hadden we een prachtig uitzicht.

Dit was een “zwarte” wandeling, wat in IJsland niet betekent dat het een zware wandeling is. Het betekent dat de wandeling niet heel goed aangegeven staat en dat je soms wat creatief moet zijn met de route zoeken. Dat bleek ook het geval te zijn, op de terugweg moesten we de steenmannetjes goed in de gaten houden, anders konden we de weg niet goed terugvinden. Dat had ook wel een keer wat.

Na de wandeling zijn we door het prachtige landschap verder gereden. We kwamen eerst langs een waterval vlakbij een berg, die je op veel boekjes terugziet. Dus we hebben maar ongeveer dezelfde foto gemaakt als die op de boekjes staat. Je ziet hier overigens wel overal dat het toerisme aangetrokken is. Dat zie je aan allerlei afzettingen op de paden, er staan overal nieuwe hekjes en touwtjes om aan te geven waar het veilig is en waar niet. Maar ook aan de hotels die overal aan het verbouwen zijn om meer ruimte te krijgen. De echt originele foto die je overal ziet konden we daardoor niet maken dat plekje was afgezet.

We kwamen terecht bij een parkeerplaats met een pad langs de kust. We zagen nog niet veel, dus we dachten dat het niet veel zou zijn. Maar toen we eenmaal in de buurt van de zee kwamen, zagen we waarom de paden daar gemaakt waren. Het was werkelijk een prachtig stuk kust, echt heel erg mooi. En met dit weer hebben we prachtige foto ’s kunnen maken.

Er was een grote rots waarvan ik zei dat Jeroen er maar op moest gaan staan. Dat zeg ik natuurlijk maar één keer, hup, daar ging hij. Het leek alsof het niet kon, maar het bleek toch te kunnen.

Na dit wandelingetje hebben we heerlijk buiten in het zonnetje zitten eten. Kipburgertje met frites voor ieder, en een cola en een sapje. We waren 45 euro kwijt. Best veel geld steeds, maar ja, dat hoort erbij hier.

Na het eten reden we weer door en kwamen we weer langs een kloof. Daar zijn we ook nog even heen gewandeld, was ook weer best mooi.

Daarna zijn we naar het hotel gereden. Toen we bij het hotel aankwamen zagen we een paar honderd meter verderop een prachtig kerkje staan, waar we ook nog even een foto van wilden maken. Dus daar zijn we snel nog even naartoe gelopen. Er stonden twee japanse dames die zichzelf op de foto wilden zetten met het kerkje op de achtergrond. Daar deden ze nogal lang over en Jeroen stond te wachten tot hij het kerkje zonder mensen erop op de foto kon zetten. Toen we dachten dat ze klaar waren, was alleen de eerste pas geweest, daarna moest de andere nog. Toen dat klaar was gingen ze nog eens rustig langs alle raampjes van de kerk lopen om naar binnen te kijken. En toen dat klaar was, waren ze eindelijk buiten beeld 😀 . Konden we toch een paar mooie foto ’s van het kerkje maken.

Daarna was het tijd om in te checken en te gaan chillen. Het was een hele lange dag, maar wat hebben we weer veel moois gezien. We zijn nog even een lekker bakkie koffie gaan drinken in de lounge en daarna zijn we in de kamer lekker voor de buis gaan hangen.