Thorsmork

Wat een prachtige dag was het vandaag! Bijna niet te bevatten.

Maar ik begin met gisteravond want toen ik net het blog had verzonden besloten we om toch nog een stuk te gaan wandelen. Er was een meer vlak bij het hotel waar we heen wilden wandelen. We kozen een weggetje dat de juiste richting uit liep. Meteen toen we een beetje in het bos terecht kwamen, wemelde het van de knoetjes . We liepen al ruitenwissend door, langs waarschijnlijk vakantiehuisjes. Uiteindelijk kwamen we bij het meer terecht, waar we vervolgens probeerden om een andere weg terug te nemen. Dat resulteerde in een tocht door de bosjes die eindigde toen we voor ons gevoel het huisje bijna konden aanraken. Maar het lukte toch echt niet om het zo te bereiken, dus toch maar weer terug en via de oorspronkelijke route naar huis. Enerverend weer.

De volgende dag zouden we om negen uur op een parkeerplaats worden opgehaald, dus we zaten zeven uur sjarp aan het ontbijt. Lekker gezonde dingetjes gegeten en daarna met alle ingepakte spulletjes op pad richting parkeerplaats.

De gids belde dat hij een kwartier te laat aan zou komen. We hadden best plezier met iedereen bekijken en verhalen verzinnen bij alles wat we zagen op die parkeerplaats dus dat was helemaal niet erg. We hebben al de hele vakantie plezier om mensen die in een Duster rijden. Rij je eindelijk eens met een coole 4WD, krijg je een DUSTER! 😂. Maar goed, wij zaten dus te wachten en dachten op een bepaald moment dat hij eraan kwam. Grote lampen , best grote auto, dat is ‘m vast. Je raadt het al, het was een Duster… 🤦🏼‍♀️👍🏻😁

Het was een leuke gids en hij had een mooie auto mee. We stapten in en na een tijdje stopte hij langs de weg om de banden leeg te laten lopen. Dat schijnt beter te gaan als je met vierwielaandrijving rijdt. Daarna reden we door, de thorsmork vallei in en uiteindelijk kwamen we uit bij een camping. Daar zette hij de auto neer en we stapten uit. Bij de receptie kon de dame wat uitleggen over de trails die daar te doen waren. We hadden eigenlijk niet verwacht dat we zouden gaan wandelen vandaag. Jeroen had dus geen T-shirt mee en ik niet mijn nieuwe wandelschoenen. Maar nou ja, we zouden wel zien.

We spraken af om zonder de gids twee wandelingen te gaan doen, en de gids zou ons ergens op driekwart van de tweede wandeling weer ophalen.

De eerste wandeling was een vrij relaxte wandeling met prachtig uitzicht. In een half uurtje waren we boven. Het uitzicht was goed en een mooie beloning voor de tocht omhoog.

Vrij snel zijn we weer naar beneden gelopen, terug naar de camping, waar we op een bankje de heerlijke lunch aten die we van de gids meegekregen hadden. Daarna gingen we even terug naar de receptie om nog even goed te kijken hoe we nu verder moesten om de gids weer op de juiste plek te ontmoeten. Op dat moment kwam hij ons achterop, hij had dezelfde wandeling gedaan als wij.

Na wat uitleg hoe we verder moesten wandelen zijn we weer vertrokken. De gids zei dat we, als we binnen anderhalf uur beneden zouden zijn, nog wel tijd hadden voor nog een wandeling. Dus we liepen lekker door, maar hoe langer we bezig waren, hoe meer overtuigd we raakten dat we de anderhalf uur niet zouden halen. Het pad was hier en daar best glad door de kleine steentjes en aangezien ik geen optimale schoenen aanhad was dat niet zo’n succes. Het was wel een hele mooie wandeling, nog mooier dan de eerste, met ook weer een super mooi uitzicht.

De rit naar beneden ging vlot en uiteindelijk kwamen we twintig minuten “te laat” aan bij de gids. Hij stond al te zwaaien op de brug. Hij stelde voor ons naar een andere camping te brengen, waar we wat koffie konden kopen en van waaruit we ook weer konden wandelen. Dat hebben we gedaan, bij een piepklein kampwinkeltje kochten we koffie en cola. De meneer bij de kassa wist veel over de trails en vertelde welke we het beste konden doen. Er was er eentje bij waarvoor je geen hoogtevrees moest hebben, maar die wel prachtig was. Leek ons een prima plan. We spraken af met de gids dat hij ons aan de andere kant van de berg op zou halen en hup , daar gingen we weer.

Deze wandeling was andere koek. Het was stijl en smal. Het eerste stuk ging nog, maar toen we voorbij het bordje “gevaarlijk pad” waren veranderde de sfeer enigszins . We moesten op twee stukken gebruikmaken van kabels en eigenlijk waren dat de makkelijke stukken. Andere stukken waren ook weer spekglad door de steentjes, en dan lag het pad scheef richting afgrond. En die afgrond was diep en stijl.

Heel rustig en voorzichtig zijn er omhoog gewandeld . Boven stak de wind op, dat maakte het geheel nog spannender. Eenmaal helemaal boven zei Jeroen, ik moet plassen. Hij keek zo eens rond, vroeg zich af waar de wind vandaan kwam . Dat werd eigenlijk niet echt duidelijk en toen dacht hij, laat maar zitten 😂. Geen zin in natte broekspijpen.

De weg naar beneden was zo mogelijk nog spannender. Ook weer steile afgronden en glibberpaden. Maar wel zeker de moeite waard en erg leuk om te doen.

Uiteindelijk kwamen we zonder kleerscheuren beneden. We waren best moe na 12 km in de bergen wandelen maar hadden heel veel prachtige dingen gezien.

De gids zei dat hij trots op ons was dat we al deze wandelingen hadden gedaan. Hij had het aan een collega gids verteld en die sloeg steil achterover toen ze het hoorde. Blijkbaar was het bijzonder haha.

We reden terug richting uitgang en de gids toonde ons nog een prachtige vallei waar we een klein stukje ingelopen zijn. Daarna reden we door naar nog een vallei, waar aan het eind een waterval was. We zouden volgens de gids natte voeten kunnen krijgen. En inderdaad, uiteindelijk moesten we door de rivier waden en weer aan kettingen hangen om bij de waterval te komen. Maar ook dit was weer een topper, wat prachtig! Het licht was door de zon zo mooi en het was zo bijzonder. Echt een prachtig einde van de dag.

Na deze laatste verwennerij zijn we teruggebracht naar de auto waar de gids zijn banden weer op ging pompen. Wij reden naar ons volgende hotel, om daar te eten en snel met de voetjes omhoog lekker in bed te kruipen. Wat een dag!