Golden Circle

Vanmorgen stond de wekker op kwart voor zeven. We hadden een lange dag voor de boeg, en we wilden daarom op tijd ontbijten.

Weer waren we lekker voor de wekker wakker. Blijkbaar hebben we last van jetlag…

Na het ontbijt hebben we snel de koffers ingepakt en zijn we uitgecheckt. Daarna zijn we richting de eerste bezienswaardigheid van de dag gereden, de thingvellir. Dat is de plek waar de tektonische platen van Amerika en Europa elkaar raken. Het advies was om daar vroeg te zijn, omdat het anders weleens druk kon zijn. Toen we er aankwamen viel het heel erg mee met de drukte, inderdaad. We hebben een aardig stukje gewandeld rond de kloof en wat verder er vanaf. Af en toe stond er een fikse wind, en soms juist weer veel minder. En aangezien de lucht ook nog strak blauw was, scheen de zon lekker warm op onze bolletjes. Dat maakte dat ik soms de neiging had om mijn gevoerde lekker warme capuchon op te zetten, en andere keren weer mijn jas uit te trekken op zoek naar wat koelte.

Na meer dan twee uur wandelen met prachtige uitzichten, kwamen we terug in de buurt van de kloof. Daar was het nu inderdaad heel druk geworden. Vooral het eerste stuk, dat niet zo ver lopen was, wemelde van de mensen. We waren erg gelukkig met ons vroege opstaan.

We stapten in de auto en zijn verder gereden richting de volgende stop, de Gullfoss. De reis ging voorspoedig en we kwamen aan bij de waterval. Toen we daar aangekomen waren hebben we eerst wat boterhammetjes gegeten. We hadden een klein brood gekocht en chocoladepasta voor erop. Daar hebben we even lekker van gesnoept, het smaakte prima.

Jeroen maakte zich van tevoren wel een beetje zorgen over de te verwachten drukte bij deze bekende site. Dat bleek echter gelukkig mee te vallen. Er waren best veel mensen, maar het was niet storend. En de waterval was erg mooi. Je kon hem via verschillende paadjes bekijken en op sommige plekken werd je een beetje nat. Hij deed ons wat aan de Iguazú watervallen denken, het onderste stuk had een beetje dezelfde vorm. Deze was alleen veel kleiner, maar daarom niet minder mooi.

Na het schieten van wat mooie plaatjes zijn we doorgereden naar de Geysir, waar je water heel hard omhoog ziet spuiten. Er zijn verschillende poeltjes, ééntje die zelden nog omhoog komt, ééntje af en toe en ééntje regelmatig. Iedereen stond om de laatste heen, klaar met het mobieltje zodat iedereen dezelfde foto kon maken 😀 . Uiteraard zijn we erbij gaan staan en hebben ook die foto’s gemaakt. Dat is nog niet gemakkelijk, je staat te mikken tot je je lamme armen even laat zakken en dat is dan precies het moment dat hij gaat spuiten. Ben je weer net te laat. Daarom staat iedereen er ook zo lang denk ik, je hebt minstens drie keer nodig om een goeie foto te krijgen…

We zijn daar nog een rondje gewandeld om een mooi uitzicht van bovenaf te hebben. Je kon ver kijken.

We overwogen even om nog een wandeling te gaan doen, maar voor mij was het wel genoeg geweest vandaag. We zijn doorgereden naar het hotel. Toen we daar bijna waren kwamen we toch nog een leuk ding tegen, de Kerid krater. Die konden we toch niet zomaar voorbij rijden, dus zijn we uitgestapt en eromheen gewandeld. Dat was ook weer erg leuk en de krater, waar water in staat, was prachtig om te zien. Al het water dat we hier zien is ontzettend helder, heel mooi.

Uiteindelijk zijn we weer in de auto gestapt om het laatste stukje naar het hotel te rijden. Daar kwamen we best vermoeid aan. We reserveerden meteen voor het avondeten en zijn wat gaan relaxen op de kamer. Deze televisie had een bereikbare HDMI poort, dus ik heb de nieuwe chromecast geïnstalleerd. Daarna hebben we lekker “we zijn er bijna” gekeken. Toen die serie was afgelopen was het etenstijd en hebben we in het chique restaurant een hapje gegeten, genietend van live pianomuziek.

Daarna was de pijp leeg, zijn we lekker op de kamer nog even gaan chillen en daarna lekker slapen.