Quetzal!

Een bijzondere dag vandaag. En een vroege dag ook…

We waren namelijk om 4:45 de pineut. Gelukkig waren we allebei weer voor de wekker wakker. Wat is dat toch, je ligt erop te slapen, ook al ben je nog zo moe. We kleedden ons lekker warm aan, ik droeg vijf lagen, Jeroen vier, en zijn naar het restaurant gegaan. Daar kregen we een lekker bakkie koffie voordat we in het busje klommen voor een ritje door de omgeving, op zoek naar de Quetzal. Deze vogel is heel zeldzaam en ook zeldzaam mooi. Op dit moment is hij zijn veren aan het verliezen, dus de écht spectaculaire versie zullen we niet zien. Maar we hopen op een vogel met toch iets van een staart. Het mannetje heeft, als hij vrouwtjes zoekt, een staart die een meter lang kan worden.

Samen met de gids gingen we op zoek. Al vrij snel hoorden we er eentje, maar die zat best een eind weg en liet zich niet zien.
Even verderop zagen we er wel eentje. Deze had een redelijk stukje staart, maar niet zo lang als hij zou kunnen zijn. Maar toch was het een prachtige vogel. De kleuren van de veren veranderen in elk licht.
We zetten hem een keer of honderd op de foto en gingen op zoek naar de volgende. We zagen verderop een groepje mensen staan, verrekijkers allemaal dezelfde kant op, mensen wijzen enzovoorts. Bleek daar dus ook eentje te zitten. De gids is er goed in om foto’s door zijn verrekijker heen te nemen, dus dan heb je ze toch nog van redelijk dichtbij op de foto. Want voor onze gewone lens zitten ze toch te ver weg.

Na de rondrit reden we terug naar het restaurant en hebben daar uitgebreid en heerlijk rustig zitten ontbijten. De excursie was met een ander stel, en zij zaten ook aan het ontbijt. Verder was de ruimte helemaal leeg, dus het was heerlijk.

Na het ontbijt zijn we gaan genieten op het balkon.

De zon scheen lekker en Jeroen zag naast ons balkon een kolibrie bij een struik rondvliegen. Dat werd zijn project. Klik-klik-klik-klik-klik-klik hoorde ik naast me. Een heleboel foto’s. Even later ging hij ze bekijken op zijn toestel, en hij werd helemaal enthousiast. Ze waren prachtig gelukt! Wat een mooi beestje en wat een mooie foto’s! Ik heb er een paar geselecteerd, maar zonder computer is het wel lastig uitzoeken 🙂 .

Na nog wat luieren, niksen, een tukje en relaxen, zijn we een wandelingetje gaan maken. Er is een trail uitgezet bij de lodge en die hebben we gewandeld. Het was ongeveer vijf kilometer door het bos en langs een rivier. We hebben enorm ons best gedaan, maar zelf spotten we toch niet echt veel indrukwekkende dieren 😀 .

Na de wandeling zijn we naar de bar gegaan om daar te internetten, het blog van gisteren af te maken en te genieten van een koffie met veel teveel siroop 🙂 .

’s avonds lekker diner gehad en daarna weer dutten. Morgen weer door, een rit van een uur of vijf met de auto.