Onguma

Vanmorgen werd ik wakker rond half zeven. Dat was het moment dat het zou gaan schemeren.

Ik keek naar buiten en er was geen dier te bekennen. Ik ben wakker gebleven en heb zitten kijken, maar er kwam de hele tijd geen enkel dier langs. Jammer.
Rond acht uur zijn we gaan ontbijten. Het ontbijt was erg lekker, ze hadden alles in kleine weckpotjes gedaan, yoghurt, fruit, muesli, siroop, zelfs een muffin. Het zag er erg grappig uit en het smaakte super.
Daarna zijn we terug naar de kamer gegaan, waar we heerlijk op de loungestoelen zijn gaan zitten. Na een kwartiertje ben ik maar even in bed gaan liggen, even verder slapen. Na een uurtje werd ik weer wakker en ben ik weer op de loungestoel gaan zitten. Onze lunch bestond uit wat pinda’s en koekjes. Langzamerhand zagen we steeds meer dieren langslopen, vooral impala’s, springbokken en gnoes. Af en toe zat er een wrattenzwijntje bij. Was heel leuk om te zien.
Rond een uurtje of drie zijn we naar het zwembad gegaan. Toen ik mijn jurk aantrok om naar het zwembad te gaan zag ik dat ik toch wat verbrand was op mijn buik. En dat terwijl ik de hele dag in de schaduw heb gezeten.

Ook dit zwembad was weer heel koud, maar het friste heerlijk op. We hebben in de schaduw nog wat zitten lezen en een stukje taart gegeten dat bij het koffie/thee-uurtje werd geserveerd. Om half vijf zijn we teruggegaan naar de kamer om ons om te kleden voor de sundowner.
We kwamen terecht in een groepje van zeven gasten en vertrokken met nog zes andere wagentjes. Dat geeft een aardig grote kans om wat moois te vinden, zou je denken. Er waren twee amerikanen bij die nog helemaal niks hadden gezien. Bij het eerste bokje begonnen ze al te stuiteren, bij de volgende zebra riepen ze dat ze een leeuw zagen, ze waren schattig enthousiast. Het enige nieuwe diertje dat wij hebben gezien was een dik-dik. En de dik-dik is niet dik, die is juist heel klein en dun, een heel klein antilopetje. Geinig diertje met lieve hoorntjes. Dat was heel leuk om te zien. We scheurden nog naar een andere auto toe die een jachtluipaard had gespot, maar het dier was allang weggelopen, dus die hebben we niet gezien.

Daarna kwamen we op een prachtige plek terecht waar we de zon mooi onder konden zien gaan. We kregen heerlijke drankjes en raakten aan de praat met de andere gasten, er was een vlaamse vrouw bij. Haar man had niet mee willen gaan omdat hij safari-moe was. Het bleek een goeie keus, want we zagen dus maar heel weinig. En we raakten een klein beetje aan de praat met het amerikaanse stel. Op de terugweg ontstond er nog een discussie over Trump en of hij goed was of niet. De vlaamse hield maar vol dat hij niet goed was voor de rest van de wereld en daar bleef ze bij. De amerikanen probeerden dat wat te nuanceren maar dat was aan dovemansoren gericht. Ik zei nog dat wij wel gefilterd nieuws krijgen, vooral dat wat op ons van toepassing is, en dat we niet zo zeer horen wat Trump binnen amerika allemaal bereikt. Maar ook dat werd niet gehoord. Toen heb ik maar niks meer gezegd.
Toen we bij het restaurant aankwamen stapten we uit de auto en vroeg de amerikaanse vrouw me of ik me zou gaan omkleden. Ik denk dat ze zich afvroeg hoe netjes we moesten kleden voor het diner, omdat we in een best dure tent zitten. Ik vertelde dat wij gewoon zo aan zouden schuiven en niet meer terug zouden gaan naar de kamer. Het was immers ook al half acht. En we raakten daardoor nog wat aan de praat, en ik dacht, waarom zouden we niet tijdens het diner lekker doorkletsen. Dus ik vroeg of ze bij ons aan wilden schuiven, en dat vonden ze een goed idee. Zo hebben we tijdens het diner gezellig voornamelijk reis- en werkverhalen uitgewisseld. De tijd ging snel voorbij en rond een uurtje of tien waren we terug in de kamer. Het was een redelijk dierloze, maar heerlijke dag.
Lekker slapen en morgenochtend weer zo vroeg mogelijk aan het ontbijt. We moeten best een flink stuk rijden, tegen de 400km, maar wel over asfalt. Verstandig om bijtijds te vertrekken, want het resort geeft ook aan dat het prettig is als we tussen 12 en 3 arriveren. En dat doen wij dan braaf.