Iguazú Argentinië

Vanmorgen om tien over half zeven hebben we de shuttle bus naar het begin van het park genomen. Ons hotel staat in het park aan de Braziliaanse zijde, dus we moesten eerst met het bussie het park uit. We konden ontbijten bij het zwembad, heel luxe allemaal in dit vijf-sterren-hotel, dus dat hebben we gedaan. Verwennerij hoor.

image8Dus, na het onbijt het busje genomen, geen slangen tegengekomen deze keer. Die van gisterenavond was waarschijnlijk weer een Lanspuntslang, zoals we die ook in Peru hebben gezien. Very dangerous snake 🙂 . Eng hoor. Het busje bracht ons naar Graciella, de gids. Vervolgens reden we naar de Argentijnse kant van de watervallen, waarna we in een treintje stapten dat ons naar het de verste trail bracht. De gids zei dat we voorin de trein moesten stappen, aan de rechterkant er weer uit en dan rechtsaf lopen over de brug. Als we dan een beetje doorliepen, volgens haar hadden we lange benen, waren we als eerste op het verste balkon. En dat deden we natuurlijk weer braaf, wij zijn de beroerdsten niet, en warempel, we waren nog als eerste ook. image9Vrij snel daarna stroomde het balkon vol met de rest van het treintje en kon je niet meer alleen aan de balustrade staan. Dus dat was wel geinig, had de gids goed voor ons geregeld 🙂 . High five gedaan en vrij snel daarna terug over de brug langs alle andere uitzichtpunten. De watervallen zijn prachtig en de jungle eromheen was ook heel mooi. Vanuit het treintje hebben we een Toekan gezien, maar die vloog te snel weg, dus die hebben we niet op de foto kunnen zetten. Jeroen wil er heel graag eentje echt goed zien, dus daar moeten we nog naar op zoek.

Na die eerste trail zijn we over de tweede trail gewandeld, die ook heel mooi was. Daar was het al wat drukker, maar nog goed te doen. De gids vertelde dat het dit weekeind voor Argentinië een lang weekeind is, ze hebben wat feestdagen ofzo, dus ze zegt dat het vooral morgen heel erg druk zal zijn. Dat is wel jammer, maar we hebben er vandaag niet enorm veel last van gehad. En morgen blijven we aan Braziliaanse zijde, dus dan zal het ook wel meevallen. Hopelijk.

De derde trail ging wat lager langs de watervallen en eindigde uiteindelijk bij de bootjes. We hadden ook een bootritje gereserveerd, iets dat ik nooit gedaan had als het niet van tevoren geregeld was. De bootjes zijn open speedboten waar behoorlijk veel mensen in kunnen, en die onder de watervallen doorvaren. Je wordt dus door-en-door nat. Ik vond het er nogal spectaculair uitzien vanaf de kant, en ik ben niet zo heel spectaculair, dus ik maakte me best druk van tevoren. We kregen een zwemvestje aan, een soort tas om onze spullen in droog te houden en mochten de boot op. Toen we allemaal zaten voer hij weg, eerst naar wat kleine watervalletjes waar we een ander bootje eronderdoor zagen varen. Mensen gillen en juichen, erg grappig om te zien. Daarna voeren we naar de grote waterval en hopsa, zo eronder! image6Zoooo, dan word je nat! Het leek wederom de efteling, net als bij de Victoria watervallen! We moesten ontzettend lachen en ik geloof dat ik hier en daar wel een gilletje heb geslaakt (understatement 😀 ). Tot op de draad toe nat, erg grappig. Het water was gelukkig helemaal niet koud en het weer was ook prima, zal tussen de 25 en 30 graden zijn geweest, de zon scheen niet dus we verbrandden ook niet, maar het was lekker warm. Af en toe ook nog een regenbuitje, maar soms wist je niet of het van de watervallen of uit de lucht kwam. Dus zoveel maakte dat nou ook weer niet uit.
Na de grote watervallen ging de boot terug naar de kleinere watervallen, waar we de route van het kleine bootje dunnetjes overdeden. Nogmaals doornat, geen droge draad meer aan het lijf!
Toen de kapitein zeker wist dat iedereen nat was, voer hij terug naar de oever. We klotsten weer uit het bootje, goten onze schoenen leeg en zijn naar een truck gewandeld, die ons terug naar Graciella bracht. Zij bracht ons op haar beurt met de auto weer terug naar het park aan Braziliaanse zijde.

image7Bij de poort namen we afscheid en moesten we ongeveer 7 minuutjes wachten op de shuttle bus. De meneer bij de het gebouwtje stelde voor dat we op het bankje gingen zitten en vroeg of we misschien iets wilden drinken. Watte? We wachten op een shuttle en we krijgen er nog iets te drinken bij ook? Hahaha, prima, doe maar een lekker bakkie koffie. En inderdaad, na één espressootje wachten verscheen het busje, dat ons vervolgens op het gemakkie naar het hotel reed. Halverwege kwamen we nog een uit de kluiten gewassen hagedis tegen, geen idee hoe dat beest heette.

Eenmaal in het hotel hebben we meteen even geïnformeerd bij de conciërge wat we morgen allemaal kunnen doen. We willen natuurlijk de Braziliaanse zijde ook nog even goed bekijken, dus we hebben een fiets/wandel toertje geboekt voor morgenochtend. Daarna hebben we roomservice besteld, ieder een clubsandwich, wat cola en een koffietje toe, want we hadden nogal honger, het was inmiddels ruim na drieën.

Daarna heeft Jeroen nog even hardgelopen, 7km met onderweg wat beesten in zicht. Vervolgens eten in een herrie-restaurant met veel echo en toen lekker slapen. Morgenochtend de wekker op 6 uur, zodat we onze kant van de watervallen in de vroege ochtend goed kunnen bekijken. Misschien zien we nog meer beestjes.