French Valley

Vanmorgen was het alweer vroeg dag. We hadden weer een wandeling op de planning staan, en moesten om kwart voor acht aantreden. Het ontbijt begon om zeven uur, dus dat was ook het tijdstip dat we vrolijk en gezellig aan tafel zaten 🙂 . Na een stevig ontbijt zijn we in de auto gestapt. Jaime was onze gids, we hadden een superaardige chauffeur en verder waren we inderdaad met z’n tweetjes. Jaime had er duidelijk erg veel zin in, en wij ook.

image3We reden naar de boot, het was ongeveer een uurtje rijden. Onderweg kwamen we nog een stinkdiertje tegen en Jaime was helemaal enthousiast. Het was een bijzonder diertje, want hij had in plaats van twee, drie prachtige kleuren op zijn rug. Hij was zwart en wit, zoals elk stinkdier, maar deze had midden op zijn rug ook nog een bruine streep. En wat zijn die diertjes ontzettend schattig om te zien. Ze lopen zo lekker te scharrelen, heel lief.

image9Bij de boot aangekomen zijn we heel eventjes in het restaurantje gaan zitten dat eigenlijk nog niet open was. We waren iets te vroeg en konden de boot nog niet op, en het was behoorlijk koud buiten met al die wind. Dus het restaurantje was wel even prettig. Na ongeveer een kwartiertje mochten we aan boord van de kleine catamaran. Het was een bootje met bankjes langs de wanden en eentje in het midden. Er ging haast niemand mee, het was rustig op het bootje. Na een half uurtje varen met uitzicht op een regenboog, kwamen we aan de overkant.

We stapten uit en begonnen gelijk aan de wandeling. De boot zou ons om half zeven weer ophalen, dus zo lang hadden we om de omgeving te bekijken. En Jaime ging er als een speer vandoor. We hadden een ontzettend lekker tempootje, Jaime voorop, ik daarachter en Jeroen achteraan. Na een poosje viel me op dat Jeroen een beetje achterbleef. Dat doet hij wel vaker maar dan is het over het algemeen omdat hij foto’s aan het maken is. Maar deze keer zag ik hem geen foto’s maken, dus ik maakte me al een beetje zorgen, want de route ging ook nauwelijks omhoog en was niet zwaar. En mijn zorgen bleken later toch wel terecht. Hij bleef steeds vaker een stuk achter, en toen we bij de lunchplek waren, kwam de aap uit de mouw. Hij had helemaal geen energie meer. Hij had ook al een verkoudheidje onder de leden, beetje snifferig, en nu voelde hij dat de batterij gewoon op was. We waren met een noodgang naar boven gewandeld en hij had het maar net kunnen bijhouden. Als we de mooiste dingen daar wilden zien, moesten we nog wel even doorhollen. Maar dat was geen optie eigenlijk, en Jaime vroeg Jeroen hoe het met hem was en of hij het nog volhield. Jeroen zei dat hij het wel kon volhouden als het maar wat langzamer ging. Toen hebben we toch maar moeten besluiten het bij de eerste stop te houden. Het was daar al een prachtige omgeving met uitzicht op een deel van de French Valley. We konden een klein wandelingetje maken naar de gletsjer, zodat we die beter konden zien, en dat hebben we gedaan. Veel meer mogelijkheden hadden we niet, want we hadden toen inmiddels een uurtje of 3 gewandeld en we moesten ook nog terug.

We kregen eigenlijk een glimpsje van de omgeving te zien. Ik was best teleurgesteld, want ik was volgens mij nog nooit zo soepeltjes en snel een berg op gewandeld, dus ik denk dat we unieke mooie dingen hadden kunnen zien als Jeroen fit was geweest. Maar ja, soms lopen de dingen zo, en de wandeling op zich was wel heel lekker.

image10We zijn rustig aan teruggewandeld naar de boot, waar we om een uurtje of vier al aankwamen. Toen moesten we dus 2,5 uur overbruggen tot de boot ons mee terug wilde nemen, en dat hebben we in de eetzaal van de camping gedaan. We kregen weer lekkere bakkies thee en hebben onze lunch en de meegekregen nootjes opgegeten. Het was best lekker om daar even te zitten en uit te rusten, maar 2,5 uur was wel weer heel lang 🙂 . Daarna kwam de boot, die ons terugbracht naar de auto, die er op zijn beurt weer een uurtje over deed om ons terug te brengen naar het hotel. Onderweg kwamen we nog een stinkdier tegen, deze had wel de normale kleurtjes, maar was net zo schattig.

Ik was doodop na die dag wandelen en hangen en ben na het eten meteen naar bed gegaan. Lekker slapen en uitrusten. Morgen en overmorgen zijn reisdagen. De eerste dag eerst 4 uur rijden met de auto naar het vliegveld, en dan 4 uur vliegen richting Santiago, met een tussenstop ergens. Dus dat zal wel een beetje afzien worden. We slapen in het hotel tegenover het vliegveld, en de volgende dag vliegen we dan verder naar San Pedro de Atacama. Daar zitten we weer lekker in de warmte, ik denk dat we de kou dan pas weer ontmoeten als we thuis zijn. Geeft niks 🙂 .