Harding Icefield

Vanmorgen hadden we weer vroeg de wekker gezet. Om half zeven om precies te zijn. We wilden fatsoenlijk kunnen ontbijten in het hotel, daarna de wandeling naar het Harding Icefield gaan doen, en dan nog een uur of vier rijden naar Holmer. Dat was nog best veel voor één dag, dus moesten we vroeg op. Helemaal niet erg, we hebben dat ritme aardig vastgehouden 🙂

Na het ontbijt vertrokken we naar de start van de wandeling. Het was een klein stukje rijden. We zetten de auto neer en gingen op pad voor een wandeling met ongeveer 13 kilometers en 1000 hoogtemeters. Weer een pittig dingetje dus. Maar hij bleek eigenlijk best mee te vallen. Misschien kwam het omdat we intussen een beetje getraind waren, maar hij was makkelijker dan de Twin Peaks, ondanks dat hij langer was. En wat was het weer een prachtige wandeling! We hebben er uiteindelijk bijna vijf uur over gedaan, met een pauze van twintig minuutjes helemaal boven.

Het was heel leuk om nu eens te zien waar de gletsjers ontstaan. Het ijsveld is 777 vierkante meter groot en er onstaan 40 gletsjers uit. Het is een van de vier ijsvelden in Amerika, en het grootste dat helemaal binnen de grenzen van de VS ligt. En dat is behoorlijk indrukwekkend om te zien.

We waren de eersten boven, op wat mensen na die in een tentje op de sneeuw geslapen hadden. Zij waren alweer een stuk verderop op pad, ik denk om op het ijsveld te gaan lopen. Ze waren lekker dik aangekleed. Op de terugweg kwamen we behoorlijk veel mensen tegen. Een heleboel vroegen hoe ver het nog was, of we helemaal boven waren geweest en of het de moeite waard was. Op een gegeven moment waren we over de helft en toen vroegen de mensen nog steeds hoe ver het nog was. Daar waren behoorlijk hijgende paarden bij, ik denk niet dat die boven gekomen zijn haha. Maarrrr je weet t nooit…

Na de wandeling zijn we verder gereden naar Homer. Homer is een grappig plaatsje met een landspunt die uitloopt in de Kachemak Bay. Op het uiterste puntje van die landspunt staat een hotel, dat heet Lands end resort, en daar slapen wij. Dat is een mooi plekje zeg! We kijken uit over de baai met aan de overkant de prachtige witte bergtoppen.

DSC_0325Nadat we even een rondje gewandeld hadden, zijn we gaan eten in het hotel. Daarna zijn we in het hotel een beetje gaan niksen. Morgenochtend is het weer vroeg dag, want dan moeten we op berenexcursie. We gaan met een watervliegtuig ergens heen, krijgen heupbroeken aan, dat zijn volgens mij van die broeken met laarzen eraan vast, en worden in berenland gedropt. De bedoeling is dat we op eigen houtje lopend terugkomen. Ofzoiets. Of misschien gaat de gids mee. Of misschien halen ze ons ook wel weer op. Ik weet het niet, we zullen het wel zien… 😀