Holgate glacier

Vanmorgen konden we lekker uitslapen. We hadden afgesproken dat we een ontbijtje zouden kopen op weg naar de haven, dus we hoefden niet op tijd voor het ontbijt op te staan. Dat was wel even lekker. Jeroen heeft lekker geslapen, ik nog niet helemaal, maar het gaat weer beter. Jeroen heeft nauwelijks nog last van zijn borst. Mijn nek gaat wel, ik heb het idee iets beter, maar dat kan ook komen omdat ik aspirines neem 😉 .

Nadat we bij de safeway een ontbijtje hadden gehaald, zijn we naar de boot gereden. We moesten ons een uur van tevoren melden, en na het melden hebben we het ontbijtje maar opgegeten.

Na een half uurtje konden we aan boord. Er waren tafelnummers en wij mochten aan tafel nummer 17 zitten. Dat was handig, zo weet je altijd dat je een plekje hebt. Onze tafel was niet aan het raam maar in het midden van de boot, maar omdat de boot niet overdreven druk was, was het prima zo. We gingen steeds naar buiten of konden aan een raam staan, ruimte genoeg. We vertrokken voor een vaartocht van zes uur naar de Holgate glacier. DSC_0058Onderweg kwamen we nog meer gletsjers tegen. Ten eerste is het natuurlijk leuk om de gletsjers te zien, maar het wildlife dat er rondzwemt en –vliegt, is nog leuker. We hebben heel veel diertjes gezien, weer zeeotters, een black bear op de oever, bald eagles, een mountain sheep, een humpback whale (bultrug) en greywhale (grijze walvis), papegaaiduikers in twee soorten, Dall’s bruinvissen voor de boot, het was helemaal super.

De parkranger had ook weer een hoop te vertellen over de dieren. De zwarte beer zou normaal gesproken veel sneller het struikgewas in gevlucht zijn, maar nu bleef hij op het rotsstrand rondhobbelen zodat wij hem mooi konden zien. De greywhale hoorde er helemaal niet te zijn. Die had naar warmer oorden vertrokken moeten zijn, maar blijkbaar had deze de boot gemist… Het klonk wel zielig dat hij er nog was, want dan is er vast iets mis. Maar ja, als hij er niet was geweest hadden we hem ook niet kunnen zien… De ranger had hem in geen twee jaar gezien. Dus dat was wel heel bijzonder.

DSC_0124Halverwege bereikten we de gletsjer, die ook erg mooi was. Er vielen stukken met grof geweld naar beneden, wat maakt dat een herrie zeg! En wat ziet dat er indrukwekkend uit, als er een stuk van zo’n gletsjer afvalt. Dan pas heb je in de gaten hoe groot dat allemaal is, omdat het zoveel herrie maakt. Mooi hoor.

DSC_0133Er waren ook junior rangers aan boord. Dat is voor de kinderen, die moeten dan blijkbaar een boekje met vragen invullen en als ze dat goed doen, dan krijgen ze een diplomaatje en worden ze junior ranger van het park. Heel educatief natuurlijk, maar voor ons ook erg grappig. Ze moesten naar voren komen en kregen met een ceremonie het diploma. Ze moesten nog een eed nazeggen die de parkranger volgens mij ter plekke verzon 🙂 Dat ze aardig moesten zijn tegen parkrangers die ze tegenkwamen en dat ze zoveel mogelijk nationale parken moesten bezoeken enzovoorts… Applaus applaus 🙂 .

Om een uurtje of zes waren we weer aan land. Op de boot hadden we een flinke lunch gekregen, met vlees en vis. Het is opvallend hoe lekker het vlees hier overal is. Zelfs op zo’n lelijke boot hebben ze een heel lekker stukje vlees. Maar goed, dat was voldoende en laat genoeg om niet ‘s avonds nog weer te hoeven eten. We zijn dus meteen naar de hotelkamer gegaan, hebben daar wat bammetjes gegeten en zijn weer lekker gaan cocoonen. Jeroen tour de france, ikke blogje en lekker relaxen.

Morgen wordt het spannend. Eigenlijk willen we nog heel graag die wandeling hier doen naar het Harding Icefield. Die is ongeveer 13 kilometer in totaal en schijnt ontzettend mooi te zijn. Hij werd op de boot ook nog aangeraden. Maar als je geen zicht hebt dan heeft het niet zo veel zin. En morgen wordt er voor de hele dag regen voorspeld. Als we hem morgen niet doen hebben we nog een optie om hem te doen als we hier weer langsrijden van Homer naar Anchorage. Maar dan lijkt het weer ook niet mee te werken voor zover ze dat nu goed kunnen voorspellen. Dus morgenochtend maar even kijken. De reis naar Homer is ongeveer 3,5 uur, dus als we niet gaan wandelen kunnen we lekker rustig aan doen.