Talkeetna

We werden vanmorgen weer behoorlijk vroeg wakker. Nog steeds last van jetlag, maar deze keer was dat helemaal niet erg. Daardoor hadden we het geluk dat we konden genieten van het prachtige uitzicht vanuit de hotelkamer. Als we een paar uur later, normale tijd, wakker waren geworden, hadden we Mount McKinley weer gehuld in wolken gezien. Wat is dat bijzonder wakker worden zeg, met een uitzicht als dit. Prachtige blauwe lucht, wit met zwarte bergen en groene velden en bossen. Precies wat je je voorstelt bij Alaska, maar dan mooier. Later bij de front-desk, vertelden ze ons dat maar 30% van de mensen de berg in zijn geheel krijgt te zien. De rest staart dus inderdaad naar een bewolkte berg. Gelukkig maar dat wij bij die 30% horen…

DSC_0027Nadat we een poosje genoten hadden van het uitzicht, zijn we gaan ontbijten. Onderweg naar de ontbijtzaal hebben we even geïnformeerd naar de fietsen die te huur waren. Die waren nog beschikbaar en na het ontbijt met wederom het prachtige uitzicht, zijn we eerst uitgecheckt en daarna op de fiets gestapt naar het dorpje. DSC_0026We hadden de fietsen voor drie uur gehuurd, want we hadden gehoord dat Talkeetna wel een heel leuk dorpje was om te bekijken. De dame bij de front-desk en de man die ons de fiets verhuurde, waarschuwden ons voor de klim op de terugweg. Die zou wel heel zwaar zijn. Ach, wij zijn hollanders, wij zijn fietsen gewend, schepten we op.

Wij op pad. Lekker hard naar beneden fietsen op kekke fietsjes. Een handtekeningetje gezet voor het “declinen” van de helm en het veiligheidsvest. De eer te na natuurlijk, een helm? Tsss. 😉 .

DSC_0025Beneden in het dorpje waren we heel snel uitgekeken. Het was een dorpje met wel heel schattige huisjes. De “hoofdstraat” was gezellig met een brouwerij en wat winkeltjes. Bij de rivier had je weer uitzicht op de berg, dus daar hebben we weer even staan kijken. Overal stonden tentjes met mensen met baarden erin. Die hebben ze hier, baarden. Baarden met beestjes. De kerels zien er namelijk een beetje zwerverig uit allemaal. Je denkt daar loop ik maar met een boogje omheen, maar als je dat doet blijf je boogjes maken. SAM_1902Dat is dus even wennen 🙂 . We kregen nog complimenten voor onze kekke fietsjes: “Heeeejjjj nice bikes!” 🙂 . Na hier en daar een geinig fotootje te hebben gemaakt, aanvaardden we de terugtocht, met drie versnellinkjes. Die viel inderdaad redelijk mee. Ik had een aardig hartslagje volgens mijn nieuwe horloge, maar nou ook weer niet zo hoog dat ik me zorgen moest gaan maken. En het was bovendien maar een kort stukje. Tja, wat kan ik zeggen. Het fietsen zit in de genen hè… 😉 😉 .

DSC_0031Nadat we de fietsjes na ruim een uurtje weer hadden ingeleverd, zijn we weggereden richting Denali National Park. Dat was een lekker tochtje. We hadden alle tijd en zijn dus regelmatig even gestopt om te genieten van de mooie uitzichten. We hadden brood meegenomen voor onderweg en hebben dat lekker op een parkeerplaatsje op zitten peuzelen. DSC_0033Onderweg hebben we veel naar de bermen en bossen gekeken om wildlife te spotten, en op één plek lukte dat. Daar liep een eland doodgemoedereerd over de weg. Gelukkig reed niemand hem plat.DSC_0038

Na een paar uur rijden kwamen we aan bij de Lodge, waar we een room met een view hebben. De view bestaat uit dennenbomen op een meter afstand en daarachter, tussen de bomen door nauwelijks zichtbaar, de rivier. Maar toch, tis een gezellig resort, internet aanwezig, dus wij klagen niet. 🙂

Nadat we de spulletjes in de kamer hadden achtergelaten, zijn we naar het Denali National Park gereden, om daar de kaartjes voor de bus op te halen. We gaan morgen met de bus het park bekijken, om half acht vertrekt hij, dus om kwart over zeven moeten we klaarstaan. Het is een kwartiertje rijden, dus zeven uur vertrekken. Ach… Toch jetlag, dus geen probleem, zo vroeg opstaan. Ahum…

Toen we terug waren van het park zijn we lekkere vieze hamburgers gaan eten. Toen een bakkie op de kamer en lekker slapen.

9 reacties op “Talkeetna”

1. Dirk-Jan

Hoi Annette,
    Super leuk je reisverslagen, ik lees ze met veel plezier! Prachtige foto’s ook van Mount McKinley, zeker het vroege opstaan waard!
    Veel plezier vandaag in Denali NP!
    Groetjes, Dirk-Jan

1. Hoi Dirk-Jan! Leuk dat je ook meeleest! Het was het inderdaad waard om er zo vroeg voor uit de veren te gaan. Zeker na vandaag, maar dat lees je in ons volgende blog haha. Groetjes!

2. Elly van Etten

Goede morgen, Wat is eigenlijk het tijdsverschil bij jullie?? Morgen een spannende dag. Lekker naar het Park. Ben benieuwd wat jullie zoal tegenkomen. Veel plezier en tot blogs!!!!!!

1. Het is 10 uur tijdsverschil. Hier is het nu half vijf smiddags dus dan liggen jullie allang op één oor, half 3 snachts bij jullie…

3. Jan-Jaap van der Geer

Houden jullie van chocolade eigenlijk? In dat geval kun je bij N 61° 10.387 W 149° 51.784 ’s werelds grootste chocolade waterval bekijken, ik geloof dat dat bij jullie in de buurt is:

“The falls contain 3,400 pounds of melted chocolate that cascade from 20 feet in the air. 340 blocks of chocolate each weighing 10 pounds were melted down in order to create the falls.”

Voor het geval dat je wat lijkt;-)

1. Jan-Jaap van der Geer

Maar jullie zijn daar alweer weg geloof ik. Nou, misschien dit dan: Hier N 65° 03.132 W 146° 03.799 ligt een neergestord vliegtuigje, misschien grappig om te bezoeken, maar ik geloof een beetje uit de slinger:)

2. Ik zal zo eens kijken, is nu bietje lastig op de foon. Maar we zijn al wel weer verder ja haha dat gaat als een speer 🙂

4. Offe

Dat ik dit nog mag meemaken. Annette op de fiets. Goed hoor.