Treinreis naar Cusco

Vanmorgen moesten we dus weer heel vroeg opstaan om met de trein mee te kunnen. De wekker stond op vijf uur, zodat we om half zes aan het ontbijt konden zitten. Dat was ook mogelijk, je kon vanaf half zes ontbijten, ontzettend vroeg dus. Het was ook nog heel koud in de ontbijtzaal. Maar het ontbijt was weer prima, en om half zeven zaten we in het busje richting station.

Netjes op tijd waren we bij de trein. In de wachtkamer werd live Peruaanse muziek gespeeld. Had van ons niet gehoeven, zo op de vroege morgen ;-).
De trein vertrok op tijd. Hij bestond uit vier wagons. De laatste wagon is een bar met daarachter een panorama ruimte, die aan alle kanten ramen heeft en aan de achterkant helemaal open is.

Daar kan je alles heel goed zien, mooi hoor, allemaal.
Na een uurtje rijden waren we 46km verderop in Juliaca. Vanaf daar was het nog 338km naar Cusco, dus we waren er nog lang niet :-).

In Juliaca was het markt. En die markt wordt gehouden strak langs het spoor. Ik zag mensen echt op dertig centimeter van de trein zitten wachten tot hij voorbij was, zodat ze hun spulletjes weer konden verkopen. En iedereen daar keek naar de trein, heel veel mensen zwaaiden of lachten, het was heel gezellig. Blijkbaar is het nogal bijzonder als een trein langskomt…

Toen we even op weg waren kregen we een typisch Peruaans drankje voorgeschoteld, een pisco sour. Smaakte erg lekker.

En weer een tijdje later kregen we de lunch voorgeschoteld. Quinoa zat erbij, ook iets typisch Peruaans. En ook weer erg lekker 🙂

Mooie uitzichten onderweg.

Ongeveer een uur voordat we er waren kreeg ik toch weer een beetje last van hoofdpijn. Ik dacht ik neem voor de zekerheid maar een coca snoepje, die hadden we nog uit Arequipa. En inderdaad, de hoofdpijn verdween als sneeuw voor de zon.
Na meer dan tien uur treinen arriveerden we in Cusco. We werden opgehaald door een gids, die totaal hyper was, wat Jeroen niet echt trok na die lange treinreis… Beetje irritatie hier en daar :-D. Maar de gids bracht ons in een kwartiertje naar het hotel midden in het centrum. En dat hotel is weer top!
Nadat we ingecheckt waren, waarbij we tijdens het wachten een lekker bakkie thee kregen, zijn we naar buiten gewandeld om te eten. Deze keer zijn we naar MC Donalds geweest, waar we wat gehaald hebben dat we op de kamer konden opeten. We waren zo moe dat we geen zin meer hadden om nog ergens lang te zitten. Dus zo was het prima. De vraag is alleen nog wel hoe de vette troep gaat vallen, maar dat merken we vanzelf… 😉

Geplaatst

in

door

Tags:

4 reacties op “Treinreis naar Cusco”

1. Elly

Lieve Annette en Jeroen, Wat een prachtige reis zijn jullie aan het maken. We zijn blij, dat we jullie kunnen volgen. Wat een avonturen, zeg!!

1. Ja hè het is echt een heel bijzondere reis! We hebben het enorm naar ons zin 🙂

2. Iny

Hey Annette en Jeroen! Wat een bijzondere reis maken jullie! En wat kun je leuk schrijven Annette, ik kijk er elke ochtend weer naar uit. Dat verhaal over die wortelhuisjes vond ik super. Lijkt mij ook wel wat, als je de buren even niet leuk vindt…. nou dan zet je je huis toch even andersom :-). Vanochtend las ik trouwens op de RTL-app dat Peru de noodtoestand heeft uitgeroepen omdat het te koud is en er teveel sneeuw is gevallen. De boeren die afhankelijk zijn van de alcapa’s en de lama’s hebben het momenteel moeilijk. Kunnen jullie niet even helpen met een sneeuwschuiver ;-)? Tot morgen via de blog! Groetjes Iny

1. Hahaha ja, grappig hè, dat je dan je huis gewoon omdraait! Lekker handig. Alleen meestal helpt het niet heel veel ben ik bang…
      Ja, toen we over die pas gingen zei de gids ook al dat het zoveel had gesneeuwd. Veel erger dan anders. Ik heb alleen de sneeuwschuiver niet meegenomen… 🙁 😉