Colca Canyon

Vanmorgen zijn we heel vroeg opgestaan. We wilden naar Colca Canyon omdat daar ’s morgens condors vliegen en die wilden we graag zien. Maar daarvoor moesten we dus wel weer om zes uur opstaan. Maar goed, eigenlijk was dat geen probleem want we waren toch om vijf uur al wakker haha. Nog steeds een beetje jetlag. Of misschien is het de hoogte. Ik weet het ook niet. In ieder geval ging het opstaan gemakkelijk.
Het ontbijt was erg grappig. We bestelden allebei twee gekookte eieren. Eerst begreep hij twee in totaal. Toen dacht hij oh, ieder twee. Oké, dachten wij, nu komt het goed. Maar je voelt hem al aankomen, het kwam helemaal niet goed. Na een tijdje kwam hij aanzetten met vier gebakken eieren op twee bordjes. Maar dat vonden we te vet, dat is niet zo goed op deze hoogte. Dus dat zeiden we, en toen taaide hij heel snel weer af met zijn eitjes. Waarschijnlijk ging hij eitjes voor ons koken. Maar we hadden nog maar tien minuutjes over, dus dat redden we helemaal niet. Dus ik achter het kereltje aan om hem dat te zeggen, maar hij was achter een deur verdwenen waar ik niet zomaar doorging. Dus we dachten nou ja, laat maar zitten. En toen zijn we maar zonder eitjes weggegaan… Aan de tafel naast ons hoorden we ook al allerlei discussies, daar ging het ook niet helemaal goed met de taal.
Om zeven uur werden we opgehaald door Daniel, onze gids. Samen met de chauffeur bekeek hij me eens. “You look a lot better” zeiden ze, en dat was ook zo. Ik geloof dat ze wel opgelucht waren…

We zijn onderweg naar het canyon maar twee keer gestopt. De gids zei steeds dat hij het belangrijk vond om zo snel mogelijk naar de plaats te gaan waar de condors vliegen. Zo hadden we de grootste kans om ze te zien. En aangezien we terug toch langs dezelfde weg gingen, waren wij het roerend met hem eens.

Al vrij snel toen we op de plek van bestemming waren, zagen we twee jonge condors. Herkenbaar aan de bruine kleur, de volwassen condors zijn zwart met wit. De meeste in de canyon schijnen jong te zijn.
Het was wel heel erg koud op het uitzichtspunt. Er stond een harde wind, en toen we wakker werden regende het. We waren eerst nog bang dat we geen dieren zouden zien vanwege de regen, maar dat bleek heel erg mee te vallen. We zijn langs de canyon een stukje naar beneden gewandeld, en onderweg zagen we nog meer condors, ook een volwassen. Ze waren wel allemaal nog redelijk ver weg, maar toch was het heel indrukwekkend om te zien.

Tijdens de wandeling zagen we ook nog twee vossen. Dat hadden we niet verwacht! Ze waren lekker aan het ravotten met elkaar, en we zagen ze behoorlijk dichtbij. Dat was ook heel mooi om te zien.

Daarna zijn we verder gereden. Onderweg heb ik nog een foto gemaakt van onze gids Daniël en de chauffeur Washington. Ze zijn ontzettend aardig allebei. We kwamen nog langs wat prachtige uitzichtspunten en reden verder naar het dorpje, ik geloof dat het Maca heette, dat we op de heenweg voorbij waren gereden.

Daar hebben we eerst het kerkje bekeken. Een heel mooi kerkje met veel goud en zilver. Ik heb daar nog een kaarsje aangestoken voor mijn moeder, vond het leuk om dat in Peru te doen. Is ze toch weer een beetje mee :).

Daarna zijn we buiten op het marktje nog even rondgewandeld. Er stonden mensen met dieren waar je mee op de foto kon. Heel grappig. Verder heb ik bij een ander marktje ook nog een mapje gekocht voor mijn pennetjes. Stond een condor op en “Colca”. Heel kleurig en echt van hier.

Na het dorpje was het nog een half uurtje terug naar het hotel. Daar werden we weer afgezet en zijn we eerst maar weer even gaan relaxen. Alles is toch net effe wat vermoeiender dan thuis. Maar we hebben tijd genoeg om het rustig aan te doen, dus dat is niet erg.

Om een uur zijn we gaan lunchen. Deze keer ging het goed met de bestelling, we hebben beiden iets met kip gehad. En natuurlijk weer een coca theetje.
Na de lunch mochten we helpen met de jonge lamaatjes en alcapaatjes voeren. Dat was ook erg schattig.
Daarna zijn we terug naar de kamer gegaan, weer om lekker te relaxen.
Ik heb ook nog even een filmpje gemaakt van ons huisje (weet niet zeker of dat te zien is):

En een foto van hoe de huisjes liggen. Het huisje met het schoorsteentje in het midden is dat van ons…