Arequipa

imageWat ik gisterenavond nog was vergeten te vertellen, is dat er wel heel vreemde cola flesjes zijn hier… De ene is gevuld met 295 ml cola, de andere met 296 ml… Hoe zouden ze dat doen? Bij elk flesje even kijken hoeveel er precies in zit en dat op het flesje zetten? 🙂

imageVanmorgen zijn we om acht uur naar de ontbijt´zaal´ gegaan. Weer heerlijk ontbeten, deze keer met live harpmuziek op de achtergrond! Dat was genieten zeg, de man kon prachtig spelen. Bovendien is er een goeie accoustiek in deze gebouwtjes, dus het galmde prachtig rond. Het is trouwens wel heel koud in het hotel. Sowieso merken we grote verschillen tussen zonnige plaatsen en plaatsen in de schaduw. En zo ook binnen dus, daar is het behoorlijk koud. Ik kreeg dus lekker een buitenkacheltje achter me, waar veel warmte vanaf kwam. Dat was ook wel nodig, anders had ik waarschijnlijk handschoentjes aan moeten trekken… 🙂

imageOm negen uur werden we opgehaald door onze gids. Hij was weer netjes op tijd, net als alle andere gidsen tot nu toe. Dat gaat prima. Hij vertelde dat we eerst een wandeling gingen doen buiten de stad. Het was vooral een pad dat naar beneden liep, en we hadden onderweg hele mooie uitzichten.

De vulkanen lagen er weer prachtig bij, we hadden heel mooi helder weer waardoor we ver konden kijken. De terrassen waren weer goed te zien en hier en daar zagen we mensen aan het werk op het land.
imageVoor het grootste deel liepen we over een stenen pad. Af en toe kwamen we langs huisjes. Overal zijn het dezelfde vierkante huizen.
Aan het einde van de wandeling was de watermolen. Deze hebben we van binnen bekeken. Er werd vroeger natuurlijk onder andere graan gemalen met de watermolen, en de molenstenen lagen er nog steeds. Eén van de twee werkte nog, hoewel er geen graan tussen lag.

Er waren ook veel leuke diertjes te zien bij de molen. Dat vonden de kleine kindertjes die ook op bezoek waren, ook wel heel leuk… Ze hadden allemaal een school uniformpje aan, zoals alle schoolkindertjes in Peru vertelde de gids.

De Lama´s en andere, heel schattige diertjes van dat type, ik weet even niet meer hoe ze heten. Verder waren er hanen, konijntjes, cavia´s (die hier regelmatig opgepeuzeld worden naar het schijnt…) en een enorme stier.

imageimage

Stieren gebruiken ze hier voor stierenvechten, maar dan vechten de stieren met elkaar en niet met een persoon. En als een van de stieren wegholt, is dat de verliezer en is de wedstrijd afgelopen.

Na de molen zijn we doorgereden naar het huis van de stichter van Arequipa. Hij had in het centrum een huis en buiten het centrum nog eentje. Het verhaal gaat dat hij een zoon had die een beetje raar was, en die graag naakt door het centrum van Arequipa wilde hollen.

Dat vond zijn vader nogal genant, en daarom kocht hij een huis buiten Arequipa, zodat zijn zoon zich daar lekker kon uitleven.

En ik moet zeggen, het lijkt me een prima locatie om naakt rond te hollen…

😀

Het huis was echt prachtig, mooie kleuren en van binnen vond ik het ook wel gezellig. Daar mochten we geen foto’s maken vanwege de schilderijen die er hingen.

Na het huis zijn we weer meer richting het centrum van Arequipa gereden en daar zijn we een heuvel op geklommen waarop een toren stond. Vanaf die toren hadden we een mooi uitzicht over de stad. Met achter de stad natuurlijk weer de mooie vulkanen. Even kijken of ik ze nog weet: Chachana, Misty en Piccu piccu was het volgens mij. Of ik het goed geschreven heb weet ik effe niet 🙂

Na al deze indrukken heeft onze gids ons afgezet bij een supermarkt. We wilden nog graag wat voor de lunch kopen, en wat reepjes en water voor onderweg de volgende dag. De gids vertelde ons dat we morgen de hoogte ingaan, en wel naar 4500 meter.

Dat is waarschijnlijk het hoogste punt van de reis. Dat gaat met de auto, dus risico op hoogteziekte is aanwezig. Nu zullen we zien hoe we daarop reageren. Jeroen heeft die ervaring natuurlijk al wel, maar ik nog bijna niet. Ik hou mijn hart vast 🙂

Maar goed, bij de supermarkt hebben we dus lunch gekocht, een bakje met groentetjes en aardappeltjes en een sausje. En nog een zakje met chocoladespul, dat je moest mengen met water. We hebben een waterkoker op de kamer, dus we dachten, laten we dat maar proberen. Hieronder zie je Jeroen nog lachen…

imageNaderhand lachte hij toch iets minder hard. Wat was dat een vieze zure troep zeg! Er stond op het zakje dat er suiker bij moest, maar alle suiker van de wereld hielp nog niet tegen deze zure smaak! We hebben er erg om gelachen en het vervolgens heel snel weggemikt. Toen maar wat reepjes gegeten, dat was ook wel goed.

De rest van de middag hebben we lekker in het hotel zitten relaxen. Nog een klein rondje door de stad gewandeld, om te kijken waar het restaurant Zigzag was, waar we vanavond willen eten (jaja, René ;)).

Daarna weer een tijdje relaxen en toen zijn we richting het restaurant gegaan.

Het restaurant was een heel leuk, gezellig tentje vlakbij het hotel. Maar omdat we graag Arequipa by night wilden zien, zijn we eerst naar het grote plein gelopen.
image Daar zagen we hele mooie gebouwen die prachtig waren verlicht. Het was een lekker wandelingetje. Het was inmiddels een stuk kouder geworden omdat de zon weg was, dus we moesten wel onze jassen aan.

Eenmaal in het restaurant kregen we het weer lekker warm. We hebben er heel lekker gegeten, Jeroen had drie soorten vlees: rund, varken en alpaca, een van de soorten lama die hier rondlopen. En ik had alleen de alpaca. Die smaakte erg lekker, dus we hebben erg genoten in het restaurantje.

Na het eten zijn we lekker naar het hotel teruggegaan en gaan slapen. Morgen weer vroeg op…